SZANOWNI PACJENCI !!!
UWAGA!!! KOMUNIKAT!!!
AKTUALIZACJAINFORMACJA O ZMIANIE STANDARDU ORGANIZACYJNEGO
W związku z treścią rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2021 r. zmieniającegorozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opiekizdrowotnej, od dnia 16.03.2021 r. w NZOZ SALUS w Mielcu będzie obowiązywał nowy standard organizacyjny udzielania teleporad w POZ.
UDZIELANIA TELEPORADY W NZOZ SALUS (POZ)
ZMIANY W DZIAŁALNOŚCI PRZYCHODNI
W ZWIĄZKU Z EPIDEMIĄ SARS COV-2
ZASADY UDZIELANIA TELEPORAD
W NZOZ SALUS W MIELCU
STANDARD ORGANIZACYJNY UDZIELANIA TELEPORAD W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ
1. Teleporady realizowane są przede wszystkim w formie rozmowy telefonicznej. Pacjent zgłasza chęć konsultacji telefonicznej lub wizyty w gabinecie pod numerem rejestracji:
~ 17 586 26 62
~ 17 586 31 33
~ +48 574 485 227
~ +48 574 485 193
a) nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do przychodni za pośrednictwem systemu łączności – telefonu lub osobistego, albo
b) w późniejszym niż określony w pkt a) pierwszym terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
3. Pracownik recepcji jest upoważniony przez Kierownika placówki do zebrania krótkiego wywiadu epidemiologicznego w kierunku występowania objawów infekcji dróg oddechowych. Pacjent zobowiązany jest do udzielenia prawdziwych informacji, o które zapyta pracownik podczas rejestracji.
4. Pacjent zostanie poinformowany, o której godzinie powinien się skontaktować z lekarzem. W sytuacji kiedy lekarz sam oddzwania do pacjenta na podstawie listy pacjentów zgłoszonych wcześniej, należy przyjąć margines czasowy kontaktu +/- 60 min.
5. O przyjęciu w gabinecie pacjenta z objawami infekcji decyduje lekarz po odbyciu najpierw teleporady. Dopiero wówczas zostaje ustalony dokładny czas wizyty oraz miejsce jej realizacji: gabinet czy wizyta domowa.
6. Pacjent z nagłym bólem lub nagłym, ciężkim pogorszeniem stanu zdrowia (po wykluczeniu infekcji) winien być przyjmowany w trybie bezpośredniego kontaktu.
7. Porady dla pacjentów z pozytywnym wynikiem PCR-SarsCov2 będący w izolacji domowej oraz pacjentów będących w kwarantannie udzielane są przede wszystkim w formie teleporad, a w przypadku konieczności udzielenia świadczenia w bezpośrednim kontakcie z pacjentem wizyta realizowana jest wyłącznie w domu pacjenta.
8. W sytuacji gdy pracownik przychodni podejmie trzykrotnie w odstępach minimum 5 minut nieskuteczną próbę nawiązania kontaktu na wskazany przez pacjenta numer telefonu wówczas status wizyty w systemie informatycznym zostanie określony jako „niezgłoszenie się pacjenta na wizytę”. W takim przypadku, pacjent powinien skontaktować się z placówką i dokonać powtórnej rejestracji.
9. Podczas teleporady lekarz weryfikuje tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji pacjenta i deklaracji wyboru.
10. Fakt realizacji świadczenia w formie teleporad zostaje odnotowany w dokumentacji medycznej.
12. W związku z dużą liczbą osób próbujących się dodzwonić do rejestracji lekarzy rodzinnych, czas oczekiwania na połączenie z rejestracją może się bardzo wydłużyć.
INSTRUKCJA DOTYCZĄCE REALIZACJI E-RECEPT, E-SKIEROWAŃ, E-ZLECEŃ NA WYROBY MEDYCZNE, SKIEROWAŃ NA BADANIA LABORATORYJNE I OBRAZOWE.
E-recepta
a. Pacjent telefonicznie lub osobiście w przychodni, samodzielnie lub poprzez upoważnionego przedstawiciela zgłasza personelowi obsługującemu recepcję jakich stałych leków potrzebuje.
b. Personel obsługujący recepcję weryfikuje tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji pacjenta i deklaracji wyboru.
c. Po potwierdzeniu tożsamości i zarejestrowaniu pacjenta zostaje przez pracownika przychodni wygenerowana e-recepta i w postaci 4-cyfrowego kodu przekazana pacjentowi lub upoważnionemu przedstawicielowi. Kod dostępu Pacjent może także otrzymać w następującej formie:
Ø e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
Ø SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece wraz ze swoim numerem PESEL,
Ø w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta).
E-skierowanie
a. Pacjent telefonicznie lub osobiście w przychodni, samodzielnie lub poprzez upoważnionego przedstawiciela zgłasza personelowi obsługującemu recepcję, że potrzebuje skierowania na leczenie specjalistyczne lub do szpitala.
b. Personel obsługujący recepcję weryfikuje tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji pacjenta i deklaracji wyboru i ustala termin teleporady lub wizyty w gabinecie.
c. Podczas konsultacji lekarskiej w gabinecie lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala. Jeśli wystawienie e-skierowania odbywa się w trakcie teleporady lekarz potwierdza tożsamość pacjenta i ustala zasadność wystawienia takiego skierowania. Po wygenerowaniu w systemie e-skierowania pacjentowi przekazywany jest 4-cyfrowy kod dostępu i/lub drukuje skierowanie w wersji papierowej*. Kod dostępu Pacjent może także otrzymać w następującej formie:
Ø e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę. Pacjent może także podać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój numer PESEL,
Ø SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
Ø w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
Ø *W razie potrzeby e-skierowanie w wersji papierowej jest do odebrania w recepcji.
E-zlecenie na wyroby medyczne
a. Pacjent telefonicznie lub osobiście w przychodni, samodzielnie lub poprzez upoważnionego przedstawiciela zgłasza personelowi obsługującemu recepcję, że potrzebuje zlecenia na wyroby medyczne.
b. Personel obsługujący recepcję weryfikuje tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji pacjenta i deklaracji wyboru i ustala termin teleporady lub wizyty w gabinecie.
c. Wystawienie e-zlecenia na wyroby medyczne po raz pierwszy dla danego pacjenta winno się odbyć po osobistym zbadaniu pacjenta i ustaleniu przesłanek do wystawienia takiego zlecenia. Wygenerowane w systemie zlecenie zostaje wydrukowane, opieczętowane przez lekarza wystawiającego i przekazane pacjentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi.
d. Wystawienie e-zlecenia na wyroby medyczne po raz kolejny może odbywać się w trakcie teleporady. Wówczas po wygenerowaniu w systemie e-zlecenia zostaje sporządzony wydruk potwierdzony pieczęcią lekarza i takie zlecenie jest do odbioru w recepcji.
Zlecanie badań dodatkowych – laboratoryjnych i obrazowych
Ø Szpital Specjalistyczny im. Edmunda Biernackiego w Mielcu, ul. Żeromskiego 22
Ø NZOZ „CEFIS” Dagmara Bardowska Sp. z o.o.
Ø NZOZ MED SON w Mielcu, ul. Wolności 27C
E-ZLA
Internetowe Konto Pacjenta – zachęcamy pacjentów do zakładania internetowych kont pacjenta (w skrócie IKP) – jak to zrobić?
a. Załóż profil zaufany - Możesz to zrobić albo przez internet, albo w urzędzie, np. w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub ZUS. Profil zaufany to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy przez internet.
b. Zaloguj się do IKP na stronie pacjent.gov.pl - teraz możesz użyć profilu zaufanego i zobaczyć swoje e-recepty, e-skierowania, upoważnić kogoś do wglądu w Twoje Internetowe Konto Pacjenta na przykład po to, by odbierał e-recepty i sprawdzał terminy wizyt. Możesz też ustalić w jaki sposób e-recepta do Ciebie dotrze – sms’em czy mailem.
c. Więcej informacji na stronie pacjent.gov.pl w zakładce INTERNETOWE KONTO PACJENTA.
1. Na wizytę pacjent powinien zgłosić się maksymalnie 10 minut wcześniej. Nie ma sensu przychodzenia wcześniej.
2. Na wizytę pacjent powinien przyjść bez osoby towarzyszącej – wyjątek stanowią osoby ze szczególnymi potrzebami (niesamodzielne).
3. Zaraz po wejściu do placówki pacjent powinien zdezynfekować ręce.
4. W placówce obowiązuje nakaz noszenia maseczek ochronnych .
5. Podczas rejestracji pacjenci oraz personel medyczny powinni zrachować bezpieczny dystans od – minimum 1,5 m.
6. Podczas pobytu w placówce pacjenci powinni dostosować się do instrukcji lekarza i personelu. W razie kaszlu lub potrzeby kichnięcia, zasłonić twarz chusteczką higieniczną, po czym wyrzuć ją do kosza, a dłonie ponownie zdezynfekować.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Pacjent zobowiązany jest do nieużywania zwrotów o charakterze niecenzuralnym, obraźliwym, naruszającym dobra osobiste lekarza/pielęgniarki/personelu rejestracji lub innych osób oraz naruszające przepisy powszechnie obowiązujące. Jeżeli w ramach TELEPORADY lekarz/pielęgniarka/ stwierdzi, że nie zostały zachowane powyższe warunki ma prawo przerwać rozmowę.
LEK. MED. ANTONI DRELICHARZ
KIEROWNIK
NZOZ SALUS w Mielcu